In onze raadpleegomgeving vindt u alle agenda's, notulen en besluitenlijsten van de beleidsorganen van gemeente en ocmw vanaf 1 juli 2021. |
Actieve openbaarheid van bestuur
Overheidsdiensten moeten duidelijk en voldoende informeren over hun
beleid, regelgeving en dienstverlening. Ook een lokaal bestuur is verplicht om
de bevolking correct, tijdig en op verstaanbare manier te informeren over haar
beleid en diensten. Dat is het principe van actieve openbaarheid: de overheid neemt zelf het initiatief om u op
de hoogte te brengen.
In de rechterbalk van deze pagina kan u verder navigeren naar agenda’s,
notulen, besluitenlijsten die door gemeente en
OCMW worden goedgekeurd en gepubliceerd.
In de onderstaande rubriek, passieve openbaarheid van bestuur,
vertellen wij u hou u inzage kan krijgen in de besluiten die op deze lijsten
zijn vermeld.
Heeft u een klacht bij de werking van uw lokaal bestuur in het
algemeen?
Stuur deze klacht door aan onze diensten via het voorziene
formulier.
Passieve openbaarheid van
bestuur
Als burger hebt u ook het recht om een bestuursinstantie te vragen naar
de openbaarmaking van bestuursdocumenten, hetzij door inzage te verlenen, door uitleg
te verschaffen of door een afschrift te geven. Dat is het principe van passieve openbaarheid: u vraagt toegang
tot documenten aan de overheid.
Op de regel om bestuursdocumenten openbaar te maken, bestaan slechts
enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld om het recht op privacy van burgers en het
recht op bescherming van intellectuele eigendommen van bedrijven veilig te
stellen.
Wat zijn bestuursdocumenten?
De definitie van een bestuursdocument is zeer ruim. In principe kan alle
informatie waarover de overheid beschikt worden opgevraagd, ongeacht de
informatiedrager (papier, digitaal, audiovisueel).
De aanvraag moet betrekking hebben op bestaande documenten.
U kunt de overheid dus bijvoorbeeld NIET vragen om:
- gegevens te verzamelen uit
dossiers en daaruit een nieuw document op te maken om de aanvraag te
beantwoorden
- gevraagde informatie te
verwerken of te analyseren
- bijkomende uitleg op te
schrijven
- een samenvatting van een
omvangrijk dossier te maken
- Toekomstige documenten
kunnen evenmin opgevraagd worden. Als het document niet af is of onvolledig is,
moet het niet worden vrijgegeven
- Het is ook niet mogelijk om
documenten op te vragen die fysiek vernietigd zijn conform de voorschriften van
het archiefdecreet.
Toepassingsgebied
In Vlaanderen geldt het recht van openbaarheid ten aanzien van alle
Vlaamse ‘overheidsinstanties’. De volgende instanties moeten het Vlaams decreet
op openbaarheid van bestuur toepassen:
Vlaamse overheid
- het Vlaams Parlement (externe website), zijn
diensten en de instellingen die aan het Vlaams Parlement verbonden zijn
- de
autonome diensten die onder toezicht staan van het Vlaams Parlement
- de
Vlaamse Regering en de kabinetten van de leden van de Vlaamse Regering
- de
Vlaamse administratie
- de
provinciegouverneurs en de arrondissementscommissarissen
- de
Vlaamse openbare instellingen die niet behoren tot de Vlaamse administratie
- de
Vlaamse adviesorganen
- de
Vlaamse administratieve rechtscolleges.
Lokale overheden
- de gemeenten
- de
districten
- de
provincies
- de
openbare centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW's)
- de
intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
- de
welzijnsverenigingen
- de besturen van de erkende kerk- of
geloofsgemeenschappen van de erkende erediensten.
Wie kan documenten opvragen?
Iedereen kan bestuursdocumenten opvragen: natuurlijke personen,
rechtspersonen, feitelijke verenigingen of groeperingen, bedrijven, … De
nationaliteit of de woonplaats van de aanvrager speelt geen rol. Ook overheden
kunnen documenten bij andere overheden opvragen.
Hoe vraag ik bestuursdocumenten
aan?
Voor documenten in het bezit van uw lokaal bestuur, volstaat het om een
eenvoudige brief of mail te versturen:
Gemeente Galmaarden
Marktplein 17
1570 Galmaarden
|
OCMW Galmaarden
Marktplein 19
1570 Galmaarden
|
U geeft zelf aan welke vorm van openbaarmaking u verkiest:
- inzage in het document (gratis)
- uitleg
over het document (gratis)
- een
afschrift van het document (tegen betaling van een retributie voor de kopies).
Wat indien het antwoord op uw
vraag u niet tevreden stelt?
Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw openbaarheidsverzoek
(uw aanvraag voor inzage in documenten wordt geweigerd, niet beantwoord of niet
correct uitgevoerd), dan kunt u een beroep indienen bij de Beroepsinstantie
inzake de Openbaarheid van Bestuur van de Vlaamse overheid.
- Er is geen beslissing genomen binnen 20
kalenderdagen na uw verzoek. Vanaf het verstrijken van die termijn kunt u te
allen tijde beroep aantekenen.
- Er
is een beslissing genomen. Dan moet daar in principe op vermeld staan op welke
wijze u het beroep moet indienen:
- Als de beroepsprocedure vermeld wordt, hebt u
hiervoor 30 kalenderdagen tijd.
- Wordt er geen melding gemaakt van de beroepsprocedure,
dan start de termijn voor het indienen van een beroep pas 4 maanden nadat u in
kennis werd gesteld van de beslissing.
- Er is een beslissing genomen, maar die werd niet
of niet correct uitgevoerd binnen 20 kalenderdagen. In dat geval moet u een
beroep indienen binnen 30 kalenderdagen, waarbij die beroepstermijn begint te
lopen vanaf het verstrijken van deze termijn.
- Als
de aanvraag wordt afgewezen omdat het om een niet voltooid document gaat, dan
moet de overheid vermelden welke instantie verantwoordelijk is voor de
afwerking van het document en tevens de geschatte termijn meedelen die voor de
voltooiing nodig is.
Hoe verloopt de beroepsprocedure?
- Aanvraag tot beroep
U moet uw aanvraag tot beroep schriftelijk indienen (per brief of
e-mail):
Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur
Departement Kanselarij en Bestuur
Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88
1000 Brussel
U vermeldt duidelijk waartegen u beroep instelt:
- een beslissing om (een gedeelte van) een
document niet openbaar te maken
- het
uitblijven van een beslissing
- het
niet-uitvoeren van een beslissing.
U voegt bij uw beroepsschrift, een kopie van uw oorspronkelijke
aanvraag en een kopie van de eventuele (gedeeltelijke) weigeringsbeslissing.
Doet u dat niet, dan wordt de behandelingstermijn van 30 dagen voor de
beroepsinstantie opgeschort, tot de beroepsinstantie in het bezit is van de
vereiste documenten.
2. Beslissing van de beroepsinstantie
De beroepsinstantie antwoordt binnen 30 dagen vanaf de dag na de
ontvangst van het beroep. De beslissing wordt ten laatste op de laatste dag van die termijn naar
de betrokken partijen opgestuurd, meer bepaald naar de aanvrager en de
betrokken overheidsdienst.
3. Uitvoering van de beslissing
De uitvoering van een beslissing tot inzage gebeurt uiterlijk binnen de
40 dagen na de ontvangst van het beroep.
Als de betrokken overheidsdienst ondanks een positief beroep weigert
openbaarheid toe te staan, dan regelt de beroepsinstantie zelf de
openbaarmaking van de gevraagde documenten aan de aanvrager.
Regelgeving openbaarheid van
bestuur